Treinblog #9 'Bestaat Francky echt?'

vrijdag 9 november 2018 - 06:00
Sofie is een pendelaar. Ze reist gemiddeld 4 dagen per week van haar woonplaats in Wervik naar haar werkplaats in Brussel. Eén treinrit duurt 1 uur en 37 minuten. In theorie. In de praktijk is dat altijd langer. Sofie is ook een kritische consument. Ze werkt voor De Inspecteur op Radio 2. Een kritische, pendelende consument. Dat geeft vaak vonken. Maar het levert vooral inspiratie op. Voor haar, voor jou en voor de NMBS en Infrabel.

In het station van Wervik staat een bord met de foto van Francky op. Hij is verantwoordelijk voor de netheid in het station. Maar bestaat Francky echt?

Ik had het eerder al over Francky. Want de trappen in het station van Wervik waren een tijd geleden zó vuil dat het niet anders kon of er was iets met Francky gebeurd. Was hij met vakantie? Was hij ontslagen? Dat verhaal kan je hier nog eens lezen.

Twee dagen na mijn oproep was het station weer kraaknet. Francky was terug! Hoera! Maar is het echt Francky die mijn station komt vegen? Of heeft de NMBS gewoon een foto van Google gehaald om ons gerust te stellen?

Jurgen en Francky

Francky houdt ook de stations van Menen, Wevelgem en Bissegem proper. Want daar staat dezelfde borden. IJverige man, die Francky! Zou hij alle Belgische stations proper houden?

Neen. Francky doet het niet alleen. In het station van Schellebelle is Jurgen van dienst!

Jurgen en Francky werken écht voor de NMBS. Of dat deden ze toch drie jaar geleden, toen de borden werden geplaatst. Dat laat de NMBS me weten. In station waar geen loketten meer zijn, heeft de NMBS van die borden geplaatst. Daar staat informatie op over hoe en waar je tickets kan kopen. En daar staat dus ook op wie er verantwoordelijk is voor de netheid in je station. En het zijn échte mensen, zoals Francky en Jurgen.

Geen persoonlijk contact

Francky bestaat dus echt. En hij werkt voor de NMBS. Alleen: een persoonlijk contact is er niet. Als je naar het nummer belt dat op het bord bij de foto van Francky staat, kom je bij de klantendienst van de NMBS terecht. Geen gezellige babbel met Francky dus.

Ik heb ook nog niemand ontmoet die Francky ooit al gezien heeft. Hij komt dus niet zélf de vuilnisbakken ledigen en de trappen vegen. Hij deelt gewoon de orders uit. Maar hij bestaat wel.

Ik zou Francky wel eens willen ontmoeten. Dus Francky: als je dit leest: laat hier maar een reactie achter! De pendelaars van Wervik willen je graag bedanken voor het goede werk dat je voor ons doet. Want wij zijn heel erg blij met propere trappen!

Alle andere verhalen vind je op Sofies website

Je kan ook haar Facebookpagina leuk vinden!

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!